Monday, 24 November 2014

'MELEGAKAN Impian ICARUS’ MISI berkuasaSolar adalah pada ke tepi RUANG . . .

Screenshot from solarstratos.com

Srikandi Satu projek bertujuan untuk membina sebuah pesawat solar, mampu mendaki utk memecahkan rekod 24,000 meter ke dlm stratosfera, telah menemui penaja. Perlumbaan ke pinggir ruang dihidupkan, dengan penerbangan sulungnya hanya dikuasakan oleh matahari yang dijadualkan pada 2017.

Bercakap pada sidang akhbar di kanton Valais pada hari Jumaat, eko-petualang Raphael Domjan berkata wang itu akan datang dari Institut Teknologi Persekutuan Switzerland di Lausanne (EPFL) antara lain, laporan ‘The Local’.

Domjan terkenal untuk menerajui ekspedisi Turanor PlanetSolar, bot solar terbesar di DUNIA yang mengelilingi DUNIA dalam tahan perjalanan 584 hari.

Projek baru, SolarStratos, telah diumumkan pada bulan Mac. Domjan menganggarkan kosnya pada 6 hingga 8 juta Swiss francs ($ 6,8-9.100.000).

‘RELIVING Icarus’ DREAM’: Solar-POWERED 
Mission to Edge Of Space is ON . . .

A project aiming to build a solar-powered plane, capable of climbing to a record-breaking 24,000 meters into the stratosphere, has found sponsors. The race to the edge of space is on, with a maiden flight just powered by the sun scheduled for 2017.

Speaking at a press conference in the canton of Valais on Friday, eco-adventurer Raphael Domjan said the money would come from the Swiss Federal Institute of Technology in Lausanne (EPFL) among others, reports The Local.

Domjan is famous for leading the Tûranor PlanetSolar expedition, the world’s largest solar-powered boat that circumnavigated the world in a trip lasting 584 days.

His new project, SolarStratos, was announced in March. Domjan has estimated its cost at 6 to 8 million Swiss francs ($6.8-9.1 million).



Screenshot from solarstratos.com

Matlamatnya adalah utk membina sebuah pesawat 2 tempat duduk yg meng-gunakan kuasa solar yang mana ianya boleh digunakan secara komersial. Walau bagaimanapun, impian sebenar pasukan teknologi solar adalah sesuatu yang lain.

"Idea ini adalah untuk mengenang kembali impian Icarus tanpa membakar sayap," Domjan dipetik sebagai berkata pada masa itu.

Dengan lebar sayap 20 meter, kapal terbang masa depan yang direka oleh PC-Aero GmbH akan mempunyai berat tanpa muatannya hanya 140 kilogram. Sayap dan permukaan ekor mendatar akan mempunyai filem nipis solar sel penutup - jumlah kawasan 20 meter persegi.

Reka bentuk yang memperuntukkan bateri 80 kilogram dan 18 kuasa kuda motor elektrik untuk menggerakkan pesawat ke pinggir ruang di sekitar 4 jam.

Kabin tidak akan dimeteraikan atasnya, sehingga penerbangan itu akan bertindak tegas kepada Domjan. Dia perlu memakai pakaian tekanan untuk menahan suhu serendah tolak 70 darjah, & udara nipis yg stratosfera ini. Mungkin juga terdapat tiada prosedur pelemparan kecemasan kerana kekangan berat badan.

The goal is to build a two-seater plane driven by solar power that could be used commercially. However, the solar technology team’s real dream is something else.

“The idea is to relive the dream of Icarus without burning the wings,” Domjan was quoted as saying at the time.

With a wingspan of 20 meters, the future plane designed by PC-Aero GmbH would have an unladen weight of just 140 kilograms. The wings and horizontal tail surfaces would have a thin-film solar cell covering - total area 20 square meters.

The design provides for 80-kilogram batteries and an 18-horsepower electric motor to propel the aircraft to the edge of space in around four hours.

The cabin won’t be sealed and so the flight would be tough on Domjan. He would have to wear a pressure suit to withstand temperatures as low as minus 70 degrees, and the stratosphere’s thin air. There may also be no emergency ejection procedure due to weight constraints.


Mission SolarStratos - to the Edge of Space - Launch 2014 from SolarStratos on Vimeo.

Pasukan itu kini berkata ia boleh mempunyai prototaip yg dibuat dlm 12 bulan dan bersedia untuk memulakan penerbangan ujian pada 2016. memecah rekod percubaan utk mencapai stratosfera akan dibuat pd tahun 2017, mungkin semasa persidangan tenaga antarabangsa di Astana, Kazakhstan.

Domjan telah mendaftar beberapa veteran aeroangkasa untuk misi ini, termasuk angkasawan NASA Edgar Mitchell, Miroslaw Hermaszewski, angkasawan Poland yang pertama terbang pada misi Soyuz-30 pada tahun 1978, dan Michael Lopez-Alegria, yang angkasawan Sepanyol-Amerika dan bekas komander Stesen Angkasa Antarabangsa.

Pada masa ini, eko-petualang diri diterangkan melakukan ujian telemetri bioperubatan dalam simulasi melompat altitud tinggi yang dikendalikan oleh Realfly, yang mana SolarStratos menaja dari awal projek itu.

The team now says it could have a prototype made in 12 months and be ready to start test flights in 2016. The record-breaking attempt to reach the stratosphere would be made in 2017, probably during an international energy conference in Astana, Kazakhstan.

Domjan has enrolled several aerospace veterans for the mission, including NASA astronaut Edgar Mitchell, Miroslaw Hermaszewski, the first Polish astronaut to fly a mission on Soyuz-30 in 1978, and Michael Lopez-Alegria, a Spanish-American astro-naut and former International Space Station commander.

At the moment, the self-described eco-adventurer is doing telemetry biomedical tests in simulated high-altitude jumps operated by Realfly, a SolarStratos sponsor from the project’s early days.

READ MORE: http://on.rt.com/twca16
.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...